keessmetsers.reismee.nl

Candidasa: Grote zeeschildpadden en een dreigende Gunung Agung.

Vandaag zijn mijn broer en ik met onze vaste chauffeur en vriend Ketut naar Candidasa gereden, waar we zouden gaan logeren bij KELAPA MAS BUNGALOWS. Dat is een van mijn favoriete bungalowparkjes op Bali. We werden daar hartelijk welkom geheten door Nengah, een sympathieke Balinese man die de reserveringen doet. We kregen van hem twee heel fijne kamers met uitzicht op het splinternieuwe zwembad en de zee. Kelapa Mas Bungalows is recent gerenoveerd en is nu nog mooier dan het al was. De traditionele kamers hebben een metamorfose ondergaan en het bungalowparkje is daardoor een stuk aantrekkelijker geworden voor mensen, die graag aan zee hun vakantie doorbrengen en daarbij prijs stellen op een echte Balinese sfeer. De tuin is nog steeds een klein paradijs met hoge palbomen men bananenbomen en heerlijk ruikende bloemen die uitbundig bloeien met heel veel kleuren.

Ik kwam al meteen een aantal medewerkers van dit superfijne parkje tegen, die mij met een " hé Kees, ben je er weer, we hebben jou gemist" begroetten en dat gaf mij een gevoel van thuis komen.

Nadat we onze kamers hadden gezien gingen we eten bij WARUNG ASTAWA. Daar kennen ze mij ook goed want ik heb er al heel veel Nederlanders naar toe gestuurd. We werden hartelijk ontvangen door een dankbare eigenaar en door Wayan, een lieve vrouw die ons vertelde dat inmiddels getrouwd was en een kind had gekregen. Uiteraard kozen we voor de super lekkere "Iced coffee Mocca", die nergens zo goed is als hier. Vervolgens gingen we genieten van een menu van garnalencocktail, gegrilde vis met aardappelen en salade en vers fruit met yoghurt, alles bij elkaar voor nog geen vijf euro. Eten is in dit restaurant altijd een feest.

Na de overvloedige lunch gingen we uitrusten bij het kleine strandje voor Kelapa Mas Bungalows. Het strandje is bezaaid met schelpen en koraal dat doid is gegaan door de opwarming van onze aardbol. Omdat het rif in het verleden is verdwenen doordat vissers met dynamiet hebben gevist, heeft men er nu dertig meter in zee een golfbreker gebouwd. Het was nu hoog water en de golven sloegen stuk op de golfbreker. Elke keer spoot daarbij het zeewater meters hoog de lucht in. Ik ging op de golfbreker lopen en kreeg om de 15 seconden een golf fris zeewater over mij heen, wat met een lekker fris gevoel gaf. Toen ik naar de aanrollende golven keek, zag ik plotseling een zeeschildpad van zeker een meter, die zijn hoofd boven de golven uitstak. Ik kon mijn ogen niet geloven want dit had ik nog nooit meegemaakt. Een paar meter verder in het water zag ik nog drie zeeschildpadden zwemmen, een hele grote van ook zeker een meter, en twee kleinere. Ik riep snel mijn broer Henk, die ook totaal verrast was door wat hij zag. Wat een mooi cadeau kregen wij op deze dag. Dit was echt uniek om mee te maken. Toen we even later op het strand zaten, waren we nog steeds onder de indruk.

Ik ging even op mijn telefoon kijken en toen kwam de volgende verrassing. Er was een whatsapp bericht van Piet Willems uit Sidemen, waar we die dag waren vertrokken. Uit dat bericht bleek dat de vulkaan Gunung Agung op Bali zich de afgelopen week in rap tempo aan het vullen was met gloeiende lava en de krater was nu voor 2/3 gevuld. In eerste instantie schrok ik enigzins van dit bericht, maar toen ik verder las, bleek dat er helemaal geen sprake was van een dreigende situatie. De autoriteiten op Bali houden de vulkaan goed in de gaten, dus we kunnen de laatste dagen van onze vakantie onbezorgd vol maken. Vandaag hebben we echter wel kunnen ervaren dat de natuur ons heen mooie dingen kan geven, maar ons ook kan waarschuwen voor eventuele krachten die in de natuur schuil gaan. De mens voelt zich vaak groot en superieur, maar het is de natuur die ons leven bepaalt. Laten we daarom de natuur met respect behandelen en zuinig zijn op al het moois om ons heen....

Reacties

Reacties

theo

jullie moeten op de terugvlucht extra betalen wegens overgewicht !!!!!!!!!!!!!!!!

Mien

Wij hebben in Bali ook schildpadden gezien maar dan in een schildpad opvang Maar Guus kom naar huis de vulkaan staat op springen Toch nog fijne dagen in jou 2de thuisland ?☕?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!