keessmetsers.reismee.nl

Erfgoed en logies DEN HEIJKANT, een parel in het Brabantse landschap.

Tegenwoordig reizen mensen de hele wereld over op zoek naar vreemde culturen en bijzondere plekjes. Toch hoef je soms niet ver te gaan om iets heel moois te beleven. Vorige week was ik met één van mijn loopmaatjes van de stichting Loopgroep Bali Runners wezen hardlopen in de Loonse en Drunense Duinen, waar de sneeuw uit een donkere hemel neerdwarrelde. Op weg naar huis vertelde mijn loopmaatje dat zij graag even wilde stoppen bij "Den Heijkant", om daar even bij ten komen van de kou. Toen we de straat Heikant (een zijstraat van de weg tussen Spoordonk en Moergestel) inreden kon ik mij niet voorstellen dat daar een boerderijterras was. Die straat is hemelsbreed maar een paar kilometer van mijn eigen huis en ik dacht dat ik mijn leefomgeving kende als mijn broekzak.

Mijn loopmaatje had echter een grote verrassing voor mij. Toen we de parkeerplaats opreden bleek "Den Heijkant" een prachtige historische boerderij te zijn, die het predicaat "erfgoed" zeker verdient. Deze boerderij behoort al sinds het midden van de 17e eeuw toe aan de familie Bierkens. Kees en Tonnie Bierkens hebben de graanschuur, het karreschop en de schaapskooi zodanig gerestaureerd, dat er een unieke logeerplek is ontstaan, waar comfort, rust en ruimte in overvloed aanwezig zijn.

In de prachtig gerestaureerde, knusse schaapskooi werden we ontvangen door de zoon Grard Bierkens, die ons een perfecte cappuccino en twee heerlijke broodjes serveerde. Het ging om een "sandwich met vis" en een "broodje met avocado, spinazie en mozzarella" . Toen die twee broodjes voor ons werden neergezet, viel onze mond open van verbazing en toen we begonnen te eten werd die verbazing alleen maar groter. Wat mij betreft was dit het lekkerste broodje dat ik de laatste jaren had geproefd en mijn loopmaatje dacht er het zelfde over. Toen we Grard complimenteerden met zijn creaties, kwam de aap uit de mouw. Grard bleek een echte "warme bakker" te zijn, die het brood zelf bakt in de steenoven van "Den Heijkant" en bij het samenstellen van de door ons bestelde broodjes heel zijn creativiteit had gebruikt om ons te verwennen. Wij waren echt onder de indruk en genoten van de sfeer in de schaapskooi, die door de sneeuwbui buiten alleen maar gezelliger werd.

Grard liet ons later nog de knusse en in oude stijl ingerichte appartementen zien, alsmede de grote zaal met uitzicht op de koeienstal en het Brabantse landschap. We vielen van de ene verbazing in de andere. Wat een mooie historisch plekje is hier gerealiseerd ! De familie Bierkens mag echt trots zijn op wat zij tot stand hebben gebracht. Ik heb hen beloofd om "Den Heijkant" aan te bevelen bij mensen, die in een Rijksmonument verwend willen worden, midden in het Brabantse landschap met bossen, vennen en pittoreske dorpjes. Die belofte kom ik heel graag na.

Hier zijn de gegevens van dit bijzondere logeeradres:

Naam: Erfgoed en Logies Den Heijkant

Adres: Heikant 8, 5066 CR Moergestel

Telefoon: 06-18533181 of 06-22388994

Emailadres: boekingen@erfgoedlogiesdenheijkant.nl

Website: www.erfgoedlogiesdenheijkant.nl


Reacties

Reacties

Nelly van Heeswijk

Wat mooi opgeschreven en er is geen woord over gelogen. Wij hebben onze 65 ste verjaardag daar gevierd en die was zo geweldig dat er nu nog door onze familie en vrienden over gepraat wordt. Zelfs de aller kleinste hebben het er nog over.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!