Onze derde ceremonie voor Sjors en Kristy op een heel mooie plek in Belimbing (Bali).

Het is nog heel vroeg en buiten is het nog donker. Ik lig in bed te luisteren naar de hanen die hun best doen om iedereen wakker te maken. Verder hoor ik alleen maar krekels die tussen de palmbomen hun monotone geluid laten horen. Als ik door de gordijnen van mijn kamer kijk zie ik aan de hemel ontelbare sterren, want het is een heldere nacht. Het flauwe schijnsel van de tuinlampen geeft alles een sprookjesachtige sfeer. Op zo'n moment als dit denk ik weer aan Sjors en Kristy die dit ook allemaal wilden gaan beleven. Hun leven op aarde is abrupt beëindigd, maar ze zijn al de hele vakantie bij ons en hebben een plaatsje in ons hart gekregen. Op elke mooie plek waar we komen houden we een ceremonie en op deze manier reizen ze met ons mee.

Gisteren hebben we aan het begin van de avond onze derde ceremonie van deze vakantie gehouden voor Sjors en Kristy. We waren door een paar lieve vrouwen van ons logeeradres Cempaka Belimbing traditioneel aangekleed en zagen er echt Balinees uit. Ria en Karen hadden zelf heel mooie kanten blouses aan gedaan en zagen er schitterend uit. De sympathieke manager van het resort, Made Sepel, was ook traditioneel gekleed en nam ons mee naar een kleine huistempel die op de rand van een vallei was gelegen. Het uitzicht daar was adembenemend mooi. Zover als we konden kijken niets dan weelderige natuur met boomvarens, palmbomen, rijstvelden en in de verte de imposante berg Gunung Batukaru.

Bij het tempeltje heerste een serene sfeer. Zwijgend bereidden we ons voor op het gebed. We knielden in het gras voor het altaar waarop we de foto van Sjors en Kristy hadden geplaatst tussen de kleurrijke offerandes die we hadden meegebracht. De offerandes waren door het personeel met veel liefde gemaakt voor Sjors en Kristy.

Made Sepel begeleidde het gebed en het ontroerde mij om te zien hoe Ria, Karen, Christ en Rob samen met hem baden tot de Goden dat Sjors en Kristy voor altijd samen aan een eeuwigdurende reis zouden kunnen gaan beginnen die hen naar heel veel mooie plekken zou brengen, zoals deze. We voelden hun aanwezigheid en er kwam vrede en rust in ons hart. Sjors en Kristy zullen nooit alleen zijn want ze zullen voor altijd verbonden zijn met degenen die hen liefhebben, ook met de mensen hier op Bali die hen gastvrij begeleiden door dit mooie eiland.

Net als de vorige ceremonies werd ook deze ceremonie beëindigd met een "Om Shanti Shanti Shanti Om". Daarna omarmden we elkaar en liepen in stilte terug. In ons hart voelden we hoe mooi deze ceremonie was geweest en hoe bijzonder het is dat de mensen op Bali dit willen doen. Zoiets maakt het leven mooi...

Liefde is de bron van alle energie...