keessmetsers.reismee.nl

Pannenkoekenhuis SAS1 in Wilhelminadorp (Zeeland), een paradijs voor levensgenieters.

Pannenkoekenhuis “SAS 1” in Wilhelminadorp (Zeeland), een plek voor levensgenieters.

In de afgelopen week heb ik mijn woning in het mooie dorp Oirschot even verruild voor een huisje op het Zeeuwse platteland, om precies te zijn in Kamperland op het eiland Noord Beveland. Daar heb ik in alle rust verder gewerkt aan het manuscript van mijn derde boek over Bali. Dat zal deze keer geen reisverslag worden maar een roman over een onmogelijk liefde die zich afspeelt tussen de jaren 1885 en 1910 toen Nederland zijn macht in het zuiden van Bali wilde vestigen.

Daar aan het strand van de Oosterschelde heb ik genoten van de zilte lucht en de heerlijke rust die dit eiland uitstraalt. Elke morgen heb ik een paar uur geschreven en daarna ging ik ’s middags rennen langs het strand waar op de basaltblokken ontelbare vogels zaten te wachten tot de winter eindelijk komt en ze naar verre oorden zouden vertrekken. Ik was hier nog nooit geweest en ik was echt verrast hoe mooi het hier is. Mensen die van rust en stilte houden komen hier tot hun recht en zeker in dit jaargetijde.

In het weekend is Angela mij gezelschap komen houden en met haar ben ik afgelopen zondag een rondje over het eiland wezen maken dat begon in Colijnsplaat. In de omgeving van dit kleine dorpje maakten we onze eerste wandeling van de dag over de dijk langs het strand. Het zonnetje scheen in ons gezicht en een flauw briesje bracht de geuren van de zee mee. Soms liepen we stukjes met onze ogen dicht en hoorden dan alleen maar het kabbelen van de golven en het geluid van een meeuw. We gingen schelpen van oesters zoeken waarvan sommige echte kunstwerken waren. In de verte zagen we aan de ene kant de Oosterscheldekering en aan de andere kant de Zeelandbrug, twee ware kunstwerken van Hollands vernuft.

We vervolgden onze weg weer en ruiden zuidwaarts waar we het eiland verlieten om op het eiland Zuid Beveland bij Wilhelminadorp langs het kanaal naar “Het Goes Sas” te rijden waar we onze auto parkeerden tegenover het Pannenkoekenhuis “SAS 1”. Een Brabants echtpaar, Ton en Truus, hebben een jaar of zes geleden de grote stap gewaagd en hebben hier een heel mooi karakteristiek huis gekocht waarbij ze recent een Pannenkoekenhuis hebben gerealiseerd. Daar hadden we goede verhalen over gehoord en daarom waren we vandaag hier beland. In het sfeervol ingerichte restaurantgedeelte scheen het zonnetje binnen en ondanks dat het nog vroeg was besloten we om meteen maar de proef op de som te nemen en bestelden een pannenkoek met de naam “Mont Ventoux” en een creatie van Cas Spijkers die met recht bourgondisch genoemd mag worden. De pannenkoek was gemaakt van biologisch Bevelands graan met spek, salami, rode ui en een strooisel van julienne gesneden prei. De croquetten van Cas Spijkers waren van overheerlijk draadjesvlees en een dito ragout. Allemaal even lekker en super gezond. Dit was nu echt een voorbeeld hoe een eenvoudig gerecht de tong kan strelen en toen we weer afscheid namen van Ton en Truus konden we echt zeggen dat we voldaan waren.

En wat is het hier mooi ! We wandelden over de dijk langs de Oosterschelde naar het dorp Kattendijke en keken onze ogen uit naar de ontelbare vogels die heel dichtbij zich zaten te koesteren in het winterzonnetje. Op een strekdam zaten meer dan 1000 scholeksters netjes op een rij langs een andere soort vogel die wij allebei niet kennen. Echt heel uniek om te zien ! Bij laag water schijnen hier overal poelen te ontstaan waar het wemelt van de visjes en andere dieren. Het Goese Sas (sas betekent sluis) behoort tot een van de beste duikplekken van Europa en dat zullen de meeste mensen niet verwachten. Kortom het is hier een unieke plek die de moeite waard is om bezocht te worden, ook in de winter, misschien wel vooral in de winter.

Pannenkoenehuis “SAS 1” is in de wintermaanden alleen maar op vrijdag en zaterdag open. In de overige maanden staan Ton en Truus zeven dagen per week klaar om hun gasten te ontvangen. Het adres van het restaurant is : Het Sas 1, 4475 NA Wilhelminadorp. Het telefoonnummer is: 0113-707413. De website is te vinden op : www.sas1.nl

Kees Smetsers

Reacties

Reacties

margriet Vos-van Oost

Wat leuk om dit te lezen!
Op het Goesse Sas nr.1 ben ik 70 jaar geleden geboren.
Daar een heerlijke jeugd gehad .
Op mijn 18de jaar naar Naarden gegaan voor mijn beroepsopleiding.
Gelukkig wonen nog broers van mij in Goes....dus maken we nog regelmatig een rondje om de "diek".

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!