keessmetsers.reismee.nl

Zonsopgang in Sidemen in het oosten van Bali.

Angela en ik hadden vannacht niet goed geslapen want de waterpomp van onze kamer In Uma Agung Bungalows vertoonde kuren en had nogal wat herrie gemaakt waardoor we regelmatig uit onze slaap werden gehaald. Toen het rond een uur of zes buiten licht begon te worden trokken we de gordijnen open en openden alle deuren waardoor de frisse morgenwind vrij spel kreeg in onze slaapkamer. Liggend in bed genoten we van het uitzicht op de overweldigende natuur om ons heen. Niets dan groen dat langzaam zichtbaar werd in de flarden nevel die nog in het dal van Sidemen hingen. Rond een uur of half zeven kwam de zon boven het de bergen en werd het dag.

We gingen ons aankleden om te gaan ontbijten in het restaurantje waar Putu en haar collega's al op ons stonden te wachten. We hebben hen gisteren verteld over de operatie van Jose en ze waren blij dat alles goed verlopen was want ze hebben mooie herinneringen aan de dagen dat wij met Nol en Jose en Jan en Erna hier waren.

Het kleine poesje dat vorig jaar elke keer bij onze tafel zat als we gingen eten was er ook weer. Ellen en Toine waren vorig jaar helemaal weg van dit kleine ding dat niet groter is als een hand. De moeder van het poesje was met de twee andere kleine poesjes vertrokken naar elders en nu was de ' vader' alleen hier om voor het kleine poesje te zorgen. Het is zo'n komisch diertje want het maakt rare capriolen. Angela gaf het wat van haar eten en daar ging het poesje mee rond sjouwen tot het plotseling in het kleine vijvertje van het restaurant viel. Doorweekt werd het door haar ' vader' uit het water gevist en zorgzaam droog gemaakt. Dus, Ellen en Toine, als jullie hier komen eind deze maand kunnen jullie weer gaan genieten van het kleine diertje.

Na het ontbijt gingen we wandelen richting VILLA CEPIK.Bij deze bungalows werden we welkom geheten door het balinses echtpaar Gusti en Ida dat ons al vaak verwend heeft met hun heerlijke eten. Ze vertelden ons dat de twee bungalows en zwembad verkocht waren aan een balinees. Volgens het contract met de vorige eigenaren zouden Gusti en zijn vrouw een gedeelte van de verkoopprijs krijgen waarmee ze nu in Sidemen een eigen toekomst op kunnen gaan bouwen. Ze gaan in het zelfde straatje een huisje bouwen met daarnaast een huisje dat ze gaan verhuren aan toeristen. Ik heb hen beloofd dat ik hen daarbij ga helpen want het zijn echt lieve mensen die het hart op de goede plaats hebben. Vanavond gaan we bij hen eten en daar verheugen wij ons echt op.

Na het bezoek aan Gusti en Ida liepen we verder door de rijstvelden naar Subak Tabola inn. Dit bungalowpark is recent eigendom geworden van drie vrouwen die er intussen een waar paradijs van hebben gemaakt. Er zijn nieuwe bungalows gebouwd en de oude bungalows van SUBAK TABOLA INN zijn gerenoveerd. Het geheel heeft een heel authentieke balinese sfeer gekregen met schitterende vergezichten over het dal en een balinese ' dapur' (keuken) waarin toeristen boven een houtvuur kunnen leren om op traditionele manier te koken. Er zijn drie zwembaden waarvan het ene nog mooier is als het andere en die zijn zo aangelegd dat ze naadloos passen in de omgeving. De nieuwe kamers zijn erg duur, maar de gerenoveerde kamers van Subak Tabola Inn zijn heel goed betaalbaar (ongeveer 40 euro) en ook nog eens mooi ingericht. De familiekamer is een sprookje en zo groot dat een gezin met drie kinderen er ongelooflijk veel ruimte heeft. Echt, men heeft er iets heel moois van gemaakt.

Na het bezoek aan Subak Tabola Inn liepen we over een smal pad tussen de groene rijstvelden naar het huis van Ellen en Toine dat een plaatje is geworden. Wat zullen die twee gaan genieten als hun huis klaar is ! Bij het nieuwe huis troffen we Nyoman aan die de bouw begeleidt. Hij nodigde ons uit om met hem te gaan eten op een ' secret place' (geheime plek). Waar dat was wilde hij niet vertellen. Even later kwamen we op de geheime plek aan. En waar was dat ? Wel, het was het chique restaurant bij de nieuwe bungalows van Subak Tabola Inn ! We moesten er om lachen want wij waren er een uurder geweest. Het eten waarop Nyoman is tracteerde was heerlijk en het uitzicht wonderbaarlijk mooi. Echt, als je ooit hier bent geweest zul je het uitzicht over de rijstvelden met de Gunung Agung aan de ene kant en de zee aan de andere kant van het dal nooit meer vergeten. En alles straalt hier rust uit, een verademing na de drukte in Candidasa. We namen afscheid van Nyoman en gingen terug naar onze bungalow in UMA AGUNG BUNGALOWS waar we een nieuwe kamer hebben gekregen om de laatste twee nachten van onze vakantie door te brengen. Het was een heel bijzondere vakantie en dat heeft zeker te maken met het feit dat Angela en ik deze keer voor het eerst alleen hier waren. We hebben echt genoten van Bali en van elkaar.

Morgen nemen we afscheid van Bali en dan gaan we overmorgen beginnen aan de terugreis. Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar reacties en belangstelling.

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

Yvonne

Alweer voorbij....Geniet nog even en dan een hele goede reis terug naar ons koude kikkerlandje!

Agnes

Goh, zit het er alweer op?!
Het was wel weer heel bijzonder. Jammer dat ik er pas zo laat "inviel". Heb echter, weliswaar met terugwerkende kracht, weer ontzettend genoten van de verhalen. Mooi!!!!
Wens jullie een heel goede terugreis en een fijne thuiskomst. Koud!!!!!
Agnes.

Djube

Heb genoten van je verhalen.
Ik wens jullie een goede terugreis.
Groet
Djube

ria

ik heb me weer ingeleefd,
in de plaatsjes waar jullie over schrijven!!
mooi toch ik hoop ze ook nog een keer te zien.
ik hoop dat jullie genoten hebben van deze reis en van elkaar zo samen!!goede reis en dan tot donderdag.

gr ria